Today's Memory

Today’s Memory – Ludwig van Beethoven

16 - LvB-detail

Ludwig van Beethoven

baptised 17 December 1770, Bonn – 26 March 1827, Viennna


 

Widely regarded as the greatest composer who ever lived, Ludwig van Beethoven dominates a period of musical history as no one else before or since. Rooted in the Classical traditions of Joseph Haydn and Mozart, his art reaches out to encompass the new spirit of humanism and incipient nationalism expressed in the works of Goethe and Friedrich von Schiller, his elder contemporaries in the world of literature; the stringently redefined moral imperatives of Kant; and the ideals of the French Revolution, with its passionate concern for the freedom and dignity of the individual.

Ludwig van Beethoven – The Complete Piano Sonatas (32) • Piano Claudio Arrau

He revealed more vividly than any of his predecessors the power of music to convey a philosophy of life without the aid of a spoken text; and in certain of his compositions is to be found the strongest assertion of the human will in all music, if not in all art.

Ludwig van Beethoven – Violin Concerto in D major, Op.61 • Menuhin Festival Orchestra, Violin Yehudi Menuhin (rec. 1971)

Though not himself a Romantic, he became the fountainhead of much that characterized the work of the Romantics who followed him, especially in his ideal of program or illustrative music, which he defined in connection with his Sixth (Pastoral) Symphony as “more an expression of emotion than painting.”

Ludwig van Beethoven – Symphony No. 6 in F ”Pastoral”, Op.6 • Boston Symphony Orchestra, Conductor Leonard Bernstein

In musical form he was a considerable innovator, widening the scope of sonata, symphony, concerto, and quartet; while in the Ninth Symphony he combined the worlds of vocal and instrumental music in a manner never before attempted. Ludwig Van Beethoven (1770-1827) - By Joseph Karl Stieler, 1820His personal life was marked by a heroic struggle against encroaching deafness, and some of his most important works were composed during the last 10 years of his life when he was quite unable to hear. In an age that saw the decline of court and church patronage, he not only maintained himself from the sale and publication of his works but also was the first musician to receive a salary with no duties other than to compose how and when he felt inclined.

More on: https://en.wikipedia.org/wiki/Ludwig_van_Beethoven

 

Ludwig van Beethoven – Symphony No 9 in D minor „Choral”, op 125 • Chor der Gesellschaft der Musikfreunde Wien, Philharmonia Orchestra, Conductor Herbert von Karajan, Soprano Elisabeth Schwarzkopf, Contralto Marga Höffgen, Tenor Ernst Haefliger, Bass Otto Edelmann

 

***** [În română] *****

Ludwig van Beethoven

17 December 1770 (data botezului), Bonn – 26 March 1827, Viena

 

Ludwig van Beethoven a fost un compozitor german, recunoscut ca unul din cei mai mari compozitori din istoria muzicii, fiind considerat un compozitor de tranziție între perioadele clasică și romantică ale muzicii.

A început să ia lecții de muzică, în jurul vârstei de 10 ani, cu organistul Christian Gottlob Neefe, a făcut în 1787 o călătorie la Viena, unde a luat câteva lecții cu Mozart, mai târziu a devenit elevul lui Joseph Haydn (1792), apoi și al lui Antonio Salieri.

În Viena a reușit să câștige favorurile aristocrației vieneze prin concerte private, căpătând faima de virtuoz pianist și de compozitor. Grație acestor relații și a contactelor cu casele de editură, care i-au publicat unele compoziții, Beethoven a dobândit o independență, pe care și-a dorit-o cândva și Mozart…

A debutat în martie 1795 în fața publicului vienez, executând primul său concert pentru pian și orchestra, urmat de o serie de concerte la Praga, Dresda, Berlin și Preßburg (Bratislava).

Ludwig van Beethoven – Piano Sonata No. 8 „Pathétique”, Op. 13, Part I • Arthur Rubinstein

După primele sonate pentru pian, Beethoven a deschis, începând cu anul 1798, seria cvartetelor de coarde și a compus și prima lui simfonie, în Do-major. În același timp apar primele semne ale scăderii auzului, ceea ce îl face să se izoleze tot mai mult de societate…

Producția muzicală a lui Beethoven se poate împărți în trei perioade: Prima perioadă (1790–1802), a compozițiilor din tinerețe, reprezintă continuarea stilului lui Haydn și Mozart, și desăvârșesc clasicismul vienez ajuns la maturitate.

A doua perioadă (1807–1812), așa zisul ciclu eroic, cuprinde compoziții ca Simfonia III-a (Eroica), Concertele pentru pian și orchestră nr. 4 și nr. 5 (Imperialul), Sonata pentru pian Appassionata, toate remarcabile prin profunzimea temelor, contrastele dramatice și noutățile armonice, neîntâlnite încă la predecesorii săi, Beethoven fiind supranumit din aceste motive „Titanul din Bonn”.

Ludwig van Beethoven – Piano Concerto No. 5 in E flat major „Emperor”, Op. 73 • Staatskapelle Berlin, Daniel Barenboim, soloist and conductor (rec. 2007)

A treia perioadă se profilează din anul 1813. Compozițiile nu mai pot fi grupate pe cicluri, fiecare prezentând individualitate proprie puternică, eliberată de convențiile tradiționale. În muzica instrumentală introduce recitative și arii, în fugi, variațiuni și elemente lirice, mereu în căutare de noi moduri de expresie. Cele două opere importante din această ultimă perioadă, Simfonia a 9-a și Missa solemnis, se depărtează complet de genul tradițional: astfel în finalul simfoniei se introduce o partitură pentru soliști vocali și cor, în timp ce Missa solemnis iese din tiparele messelor liturgice, devenind o confruntare subiectivă cu divinitatea.

Mai mult: https://ro.wikipedia.org/wiki/Ludwig_van_Beethoven

*****

 

Ludwig van Beethoven – Missa Solemnis, op. 123 • Philharmonia Orchestra, Wiener Singverein, Conductor Herbert von Karajan – Soprano Elisabeth Schwarzkopf, Mezzosoprano Christa Ludwig, Tenor Nicolai Gedda, Bass Nicola Zaccaria

 

#todaysmemory #LudwigvanBeethoven

0 comentarii la „Today’s Memory – Ludwig van Beethoven

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: