Istoria României România frumoasă Romanian Visual Art Today's Memory

Amintirea de azi – Constantin Brâncuși – Today’s Memory

Ceea ce este real nu este forma exterioară, ci esența lucrurilor… este imposibil ca cineva să exprime ceva esențial real imitând suprafața sa exterioară


Constantin Brâncuși

19 februarie 1876, Hobița – 16 martie 1957, Paris, Franța

 

Constantin Brâncuși a fost un sculptor cu o contribuție covârșitoare la înnoirea limbajului și viziunii plastice în sculptura contemporană, membru post-mortem (din 1990) al Academiei Române. Artist al secolului XX, Brâncuși a exprimat în creația sa, esențializată și purificată în liniile care o compun, o viziune cu totul nouă asupra lumii, în care sunt regăsite miturile primordiale ale omenirii, dar și elementele inconfundabile ale artei populare românești.

Copilăria sa a fost marcată de dese plecări de acasă și de ani lungi de ucenicie în ateliere de boiangerie, prăvălii și birturi. În Craiova, în timp ce lucra ca ucenic, și-a făcut cunoscută îndemânarea la lucrul manual prin construirea unei viori din materiale găsite în prăvălie.

În timpul studenției, s-a făcut repede remarcat: lucrarea sa Bustul lui Vitellius a obținut „mențiune onorabilă”; Cap al lui Laocoon din 1900 a primite medalia de bronz; Studiu din 1901 a câștigat medalia de argint.

În 1903 a primit prima comandă a unui monument public, bustul generalului medic Carol Davila. Acest bust a fost comandat de un consiliu format de fostul său profesor Dimitrie Gerota, pentru a îl ajuta pe Brâncuși să plătească drumul până la Paris, la studii. Plata pentru monument a fost împărțită în două tranșe, prima jumătate fiind plătită înainte, iar a doua la sfârșit. La final, lucrarea a fost prezentată în fața consiliului, nu s-a putut face recepția, diferite persoane din consiliu cerând spre exemplu micșorarea nasului, modificarea poziției epoleților.

Carol Davila, 1903

Înfuriat de inabilitatea consiliului de a înțelege sculptura, Brâncuși a plecat din sala de ședințe, fără a primi a doua jumătate a banilor necesari plecării sale spre Franța, decizând sa parcurgă drumul către Paris pe jos. Cu toate astea, bustul a fost instalat la Spitalul Militar din București și reprezintă singurul monument public al lui Brâncuși din București.

A plecat la Paris pe jos, pentru desăvârșirea studiilor, oprindu-se în Viena pentru o perioadă, timp în care a lucrat la un atelier ca decorator de mobilier și în muzeele vieneze a făcut cunoștință cu sculpturile egiptene care i-au influențat opera mai târziu în viață.

În 1905, la Paris, a reușit la concursul de admitere la prestigioasa École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, unde a lucrat în atelierul lui Antonin Mercié până în 1906, când, atingând limita de vârstă, a părăsit școala. A refuzat să lucreze ca practician în atelierul lui Auguste Rodin, rostind cuvintele devenite celebre: „Rien ne pousse à l’ombre des grands arbres” (La umbra marilor copaci nu crește nimic).

A creat, în 1907, prima versiune a Sărutului, temă pe care o va relua sub diferite forme până în 1940, culminând cu Poarta Sărutului din Târgu-Jiu.

The Kiss, 1916 - The Philadelphia Museum of Art
Sărutul, 1916 – The Philadelphia Museum of Art

A închiriat un atelier în Rue de Montparnasse și a intrat în contact cu avangarda artistică pariziană, împrietenindu-se cu Guillaume Apollinaire, Fernand Léger, Amedeo Modigliani, Marcel Duchamp. În 1909 a revenit pentru scurt timp în România și a participat la Expoziția oficială de pictură, sculptură și arhitectură, unde a primit premiul II ex aequo. Până în 1914, a participat cu regularitate la expoziții colective din Paris și București, inaugurând ciclurile de Păsări Măiestre, Muze adormite, Domnișoare Pogany, iar în 1914, a deschis prima expoziție în Statele Unite ale Americii la Photo Secession Gallery din New York City, care a provocat o enormă senzație.

Portrait of Mlle Pogany, 1912, Philadelphia Museum of Modern Art
Portretul Domnișoarei Pogany, 1912
Danaïde, c 1918 - Tate, London)
Danaïda, cca 1918 Tate Museum, Londra
The Cock, 1924 - Moma
Cocoșul, 1924 Galeriile Moma
Young Bird, 1928 - Moma
Pasăre tânără, 1928 – Galeriile Moma
Bird in Space - Guggenheim Museum
Pasărea măiastră – Guggenheim Museum

Omul care avea deviza „Creează ca un zeu, poruncește ca un rege, lucrează ca un sclav” a schimbat fața sculpturii mondiale, a fost respectat, iubit, adulat în întreaga lume. Mai puțin în țara lui!

Constantin Brâncuşi a vrut să doneze statului român lucrările aflate în atelierul său de la Paris, pentru a lăsa ţării sale o altă mare moştenire, pe lângă Ansamblul Monumental Calea Eroilor de la Târgu Jiu. Academia Republicii Populare Române a analizat oferta, într-o şedinţă condusă de scriitorul Mihail Sadoveanu, iar oferta a fost refuzată. Marele sculptor urma să doneze ţării sale 230 de sculpturi, 41 de desene, 1.600 de fotografii şi o serie de piese de mobilier.  Academicienii Secţiunii de Ştiinţa Limbii, Literatură şi Artă, din cadrul Academiei Republicii Populare Române, s-au întrunit pe data de 7 martie 1951 pentru a dezbate propunerea făcută de Brâncuşi. Printre academicienii care au participat la această şedinţă, care a devenit celebră, s-au numărat George Călinescu, Camil Petrescu, Geo Bogza, Victor Eftimiu sau sculptorul Ion Jalea. În urma şedinţei s-a încheiat un proces verbal, la fel de celebru, în care se menţionau principalele poziţii ale academicienilor exprimate în cadrul şedinţei. Dintre acestea se remarcă discursul criticului George Călinescu, care susţinea că „Brâncuşi nu poate fi considerat un creator în sculptură fiindcă nu se exprimă prin mijloacele esenţiale şi caracteristice acestei arte“… Așa că totul a revenit statului francez, care i-a construit un atelier în centrul Parisului…

Constantin Brancusi's exhibition at The Pompidou
Expoziția lui Constantin Brâncuși la Centrul Pompidou

Nici ansamblul monumental de la Târgu jiu nu a avut o soartă de invidiat, la un moment dat dorindu-se chiar înlăturarea lui…

Endless Column - Targu-Jiu, Romania

 

Table Of Silence - Targu-Jiu, Romania
Masa tăcerii – Targu-Jiu
The Gate of Kiss - Targu-Jiu, Romania
Poarta Sărutului – Targu-Jiu
The Sculptural Ensemble of Constantin Brâncuși at Târgu Jiu
Ansamblul Sculptural Constantin Brâncuși de la Târgu Jiu

Casa în care s-a născut marele artist, tocmai ce a căzut singură, de bătrânețe și durere.

Hobita - Brancusi's Memorial House - Photo Lucian Muntean

Iar acum… tot poporul român a devenit brâncușolog!!!

Mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Constantin_Br%C3%A2ncu%C8%99i

 

„Un arbore la mijloc de lumi, Constantin Brâncuși”

 

 

***** [In English] *****

„What is real is not the external form, but the essence of things… it is impossible for anyone to express anything essentially real by imitating its exterior surface”

Constantin Brâncuși

February 19, 1876, Hobița, Gorj – March 16, 1957, Paris

 

Constantin Brâncuși was a Romanian pioneer of modern abstract sculpture whose works in bronze and marble are characterized by a restrained, elegant use of pure form and exquisite finishing. A passionate wood-carver, he produced numerous wood sculptures, often with a folk flavour, and he frequently carved prototypes for works later executed in other materials. He is best known for his abstract sculptures of ovoid heads and birds in flight.

As a child he displayed an aptitude for carving wooden farm tools. Formal studies took him first to Bucharest, then to Munich, then to the École des Beaux-Arts in Paris. His abstract style emphasizes clean geometrical lines that balance forms inherent in his materials with the symbolic allusions of representational art. Considered the pioneer of modernism, Brâncuși is called the patriarch of modern sculpture.

His works are housed in the Museum of Modern Art (New York), the National Museum of Art of Romania (Bucharest), and the National Gallery of Art (Washington), as well as in other major museums around the world. The Philadelphia Museum of Art currently has the largest collection of Brâncuși sculptures in the United States.

Mademoiselle Pogany - there are many versions

 

Portrait of Nancy Cunard

The man who had the motto „Create like a god, command like a king, work like a slave” was respected, loved, flattered throughout the world. Less in his own country!

More on: http://en.wikipedia.org/wiki/Constantin_Br%C3%A2ncu%C8%99i

*****

 

#todaysmemory #Romaniafrumoasa #istoriaRomaniei #romanianvisualart #ConstantinBrancusi

0 comentarii la „Amintirea de azi – Constantin Brâncuși – Today’s Memory

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: