Istoria României România frumoasă Today's Memory

Amintirea de azi – Hariclea Darclée – Today’s Memory

Hariclea Darclée

Hariclea Haricli; 10 iunie 1860, Brăila – 12 ianuarie 1939, București


 

Hariclea Darclée a fost soprană, una dintre personalitățile muzicale ale operei cele mai importante ale României. S-a născut într-o familie cu rădăcini elene. În 1886 a plecat la Paris, unde s-a luptat din greu cu neajunsurile, luând lecții de canto. A debutat într-un recital de canto în 1881 pe scena teatrului din Brăila, orașul său natal. A plecat din nou la Paris unde a fost remarcată de Charles Gounod, care i-a încredințat rolul Margaretei din opera Faust, rol cu care a debutat pe scena Operei, în anul 1888. Se pare că tot Gounod a fost acela care i-a sugerat numele Darclée.

Cântecul fluierașului de George Stephanescu

În scurt timp, Hariclea Darclée a cucerit publicul și a devenit preferata multor compozitori. Astfel, Giacomo Puccini a compus, pentru vocea ei, Tosca, Pietro Mascagni, Iris, iar Alfredo Catalani, La Wally. S-a impus ca primadonna în marile teatre de operă de la Paris, Berlin, Florența, Milano, Roma, Buenos Aires, Lisabona, Barcelona, Madrid, Monte Carlo, Moscova și Sankt Petersburg. La Scala din Milano, scena consacrării sale mondiale, Hariclea Darclée a debutat pe 26 decembrie 1890, cu rolul Chimène din Cidul de Massenet, aplaudată fiind chiar de Giuseppe Verdi, succesul aducându-i imediat contracte la cele mai mari teatre din Italia. A cântat până în 1918, încă în deplinătatea mijloacelor sale vocale. Dorința ei de a cânta în România era mare. Românii o iubeau, spectacolele ei erau adevărate sărbători: „Trăiască privighetoarea Carpaților”, îi striga publicul. Regele Carol I i-a oferit ordinul Bene Merente clasa I, iar poeții îi compuneau versuri. A susținut crearea Operei Române din București în 1921. Vocea sa excepțional cultivată i-a permis abordarea unui foarte vast repertoriu în cadrul căruia a interpretat roluri de soprană lirică lejeră, soprană lirică, soprană lirică spinto, soprană dramatică, soprană Falcon, mezzosoprană și contraltă. A avut în repertoriu 58 de roluri din 56 opere compuse de 31 compozitori.

Înnoptare

Din păcate nu s-au păstrat înregistrări pe discuri cu vocea Haricleei Darclée, ci doar două cântece românești: Cântecul fluierașului de George Stephanescu și Vai mândruță dragi ne-avem de Tiberiu Brediceanu, înregistrate cu acompaniament de pian la o vârstă foarte înaintată, dar la care păstra intacte calitățile naturale și tehnice ale minunatei sale voci. Artista a înregistrat pentru Casa de Discuri Fonotipia arii și scene din Don Pasquale de Gaetano Donizetti, La Traviata de Giuseppe Verdi, Iris de Pietro Mascagni și Tosca de Giacomo Puccini; matrițele acestor înregistrări au fost distruse de bombardamentele celui de al doilea război mondial la Milano; până în prezent, nu s-au identificat încă discurile primelor tiraje efectuate în anul 1903.

Bagă Doamne luna-n nor – Această interpretare face parte dintr-un CD dedicat memoriei sopranei Hariclea Darclee, intitulat Vers și cântec românesc și aparține Elenei Cernei

Tradiția muzicală a rămas în familie, fiul său, Ion Hartulary-Darclée, devenind dirijor și compozitor.

Mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Hariclea_Darcl%C3%A9e

 

Darclée filmul, 1961

 

***** [In English] *****

Hariclea Darclée

10 June 1860, Braila – 12 January 1939, Bucharest

 

Hariclea Darclée (born Hariclea Haricli) was a celebrated Romanian operatic soprano. She possessed an agile, powerful, and beautiful voice that was wielded with a fine technique. Throughout her career she participated in several world premieres, including originating the title roles in Puccini’s Tosca (that Puccini wrote especially for her) Mascagni’s Iris, and Catalani’s La Wally.

Darclée made her debut at the Paris Opéra in 1888 as Marguerite in Charles Gounod’s Faust. In 1889, she replaced Adelina Patti as Juliette in Gounod’s Roméo et Juliette.

In 1890, Darclée scored a great success in her La Scala debut as Chimène in Massenet’s Le Cid, and was immediately engaged by all the leading Italian theatres. Highlights of her later career in Italy from 1890 on included the world-premières of the part of Odalea in Antônio Carlos Gomes’ Condor at La Scala in Milan in 1891, the title-role in Alfredo Catalani’s La Wally at the same theater in 1892, Luisa in Mascagni’s I Rantzau at the Teatro della Pergola in 1892, and the title roles in Pietro Mascagni’s Iris and Giacomo Puccini’s Tosca, both at Teatro Costanzi in Rome in 1899 and 1900, respectively.

Vai, Mândruțo Hariclea Darclée 1926 (This is the only record of this legendary diva. Darclee recorded more than 10 arias but they were lost during war)

Between 1893 and 1910 she appeared frequently in Moscow, St Petersburg, Lisbon, Barcelona, Madrid and Buenos Aires. She was very popular in Spain and South America, where she participated in many local premières of new operas by Puccini, Mascagni and Massenet.

Hariclea Darclée sang 58 roles on 56 operas (32 operas of tradition, 12 in absolute première and 16 operas in important premières) by 31 composers; this artist occupies a singular position in the universal history of the opera.

More on: http://en.wikipedia.org/wiki/Hariclea_Darcl%C3%A9e

 

Hariclea Darclée, privighetoarea Carpaților

 

#todaysmemory #Romaniafrumoasa #istoriaRomaniei #HaricleaDarclée

0 comentarii la „Amintirea de azi – Hariclea Darclée – Today’s Memory

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: