Lucian Pintilie (1933-2018) -cover

~ Amintirea zilei – Today’s Memory ~

 

Lucian Pintilie (1)Lucian Pintilie

9 noiembrie 1933, Tarutina, Județul Cetatea-Albă, România – 16 mai 2018, București


 

Lucian Pintilie a fost regizor de teatru și film a cărui carieră în teatru, film și televiziune i-a adus recunoașterea internațională. După absolvirea Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică din București, a montat o serie de spectacole la Teatrul „Bulandra” din București, printre care se pot enumera câteva spectacole antologice: Copiii soarelui, Proștii sub clar de lună, Cezar și Cleopatra, Biedermann și incendiatorii, Inima mea e pe înălțimi, D’ale carnavalului, Livada cu vișini, Revizorul (spectacol interzis de cenzură după cea de-a treia reprezentație).

Duminică la ora 6 (1965)

A creat două filme de lung metraj: Duminica la ora 6 (1965) și Reconstituirea (1968), film care a provocat un imens scandal, iar Nicolae Ceaușescu a dispus interzicerea filmului.

Reconstituirea (1968) Scena barăcii

Multă vreme interzis pe scenă și platourile de filmare, a realizat în 1981, De ce trag clopotele, Mitică?, film care are la bază un scenariu alcătuit din mai multe texte scrise de Ion Luca Caragiale, cel mai important fiind piesa D’ale carnavalului. Filmul a fost interzis, de asemenea, din ordinul personal al lui Nicolae Ceaușescu și a fost difuzat abia după 1990.

De ce trag clopotele, Mitică? (1981)

Personalitate de marcă și personaj singular în peisajul teatrului și cinematografului românesc contemporan, după scandalul interzicerii piesei Revizorul, a primit un pașaport și a fost invitat de regimul comunist să emigreze.

Aşa se face că vulcanicul om de teatru a aterizat la Paris, pe scena prestigiosului Théâtre de Ville, unde pe lângă o reluare cu Biederman şi incendiatorii (1976), a regizat: Pescăruşul și Trei surori de Cehov, Cei din urmă și Azilul de noapte de Gorki, Raţa sălbatică de Ibsen, Dansul morţii de Strindberg, Astă seară se improvizează de Pirandello, Jacques sau supunerea şi Viitorul e în ouă de Eugen Ionescu, Arden din Kent (atribuită lui Shakespeare), etc. Totuşi, cel mai mare impact l-a avut celebrul spectacol cu Turandot la Théâtre National de Chaillot (1974), cu şocanta sa distribuţie compusă numai din pitici. În anii ’80, Pintilie a mai lucrat şi în SUA, la Guthrie Theater din Minneapolis – unde a reluat Pescăruşul, Tartuffe, Raţa sălbatică – precum şi la Arena Stage, Washington DC, cu Tartuffe, Raţa sălbatică şi Livada cu vişini.

A revenit după 1990 în țară și a montat: Balanța, O vară de neuitat, Prea târziu, Terminus Paradis, După-amiaza unui torționar, Niki Ardelean, colonel în rezervă.

Balanța (1992) Fragment

Povestea spectacolelor de teatru Revizorul, Pescărușul și a filmului Reconstituirea a fost publicată de Lucian Pintilie în volumul Bric-a-brac, lansat în vara anului 2003. Alte scrieri: Pompa cu morfină, Capul de zimbru.

Mai mult: https://ro.wikipedia.org/wiki/Lucian_Pintilie

Citiți și, foarte interesant: Ne aflăm în fața unui geniu. Lucian Pintilie de Monica Andronescu [Ziarul Metropolis]

 

TOP 5 – Lucian Pintilie

 

***** [In English] *****

Lucian Pintilie (2)Lucian Pintilie

9 November 1933, Tarutina, Basarabia – 16 mai 2018, Bucuresti

 

Lucian Pintilie was a Romanian film director and screenwriter whose career in theater, opera, film and television has gained him international recognition.

He was resident director at the Bulandra Theatre in Bucharest (1960–1972); his productions there included George Bernard Shaw’s Cesar and Cleopatra, Lorraine Hansberry’s A Place in the Sun, William Saroyan’s My Heart’s in the Highlands, Max Frisch’s Biedermann and the Firebugs, Nikolai Gogol’s Inspector General and Anton Chekhov’s Cherry Orchard, also directed the Romanian classic comedy Carnival Scenes by Ion Luca Caragiale which won the 1967 Prize for the best direction and best production at the National festival of theater in Romania.

Prea Târziu (1996) „Ne faci greutăți, domnule procuror!”

Pintilie directed mainly in France (1973–1982) at the Théâtre national de Chaillot and the Théâtre de la Ville where he staged, among other plays, Carlo Gozzi’s Turandot, Henrik Ibsen’s Wild Duck, and Anton Chekhov’s Three Sisters and Seagull. In France, he directed also several operas. In the United States, in addition to his work at the Guthrie Theater in Minneapolis, Pintilie staged Tartuffe and The Wild Duck at Arena Stage.

Niki Ardelean, colonel în rezervă (2003) Fragment

His films brought him international reputation. Duminică la ora șase (Sunday at Six o Clock) won the Prize of the Jury at the International film festival in Mar del Plata, Argentina (1966), and the Grand Prize of the Jury at the International Encounter of Films for Youth at Cannes, France (1967). In 1968, he produced The Reconstruction, considered by film historians to be the most important representation of Romanian cinema. In 1975 he filmed for Yugoslavian television Ward Number 6, his own adaptation of Chekhov’s famous story. It won the Catholic Film Office Prize at the Cannes film festival.

More on: http://en.wikipedia.org/wiki/Lucian_Pintilie

*****

 

Lumière et Compagnie

 

#todaysmemory #romanifrumosi #istoriaRomaniei #LucianPintilie

1 comentariu la „Lucian Pintilie

  1. Pingback: 3 Octombrie în istoria românilor

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: