Horia Bernea (1938-2000)-21

~ Amintirea zilei – Today’s Memory* ~

 

Horia Bernea (1)-21Horia Bernea

14 septembrie 1938, București – 4 decembrie 2000, Paris


 

Horia Bernea a fost unul dintre cei mai mari pictori contemporani din România.

Înainte să descopere pictura, Horia Bernea a fost pasionat de botanică, de geologie şi de astrofizică. Prin 1957 a început să facă studii de pictură în atelier. A urmat cursurile Facultății de Matematică și Fizică a Universității București, Școala Tehnică de Arhitectură și Institutul Pedagogic (secția Desen). „Nu am putut intra la Academia de Arte, din pricina originii. […] Am intrat la ceea ce se numea Institutul Pedagogic «Sorbona», unde am profitat foarte mult de cei trei ani de atelier. Aceasta a fost adevărata mea şcoală. Am avut profesori foarte buni, unii erau chiar mai buni decât cei de la Academia de Arte”.

Hills
Dealuri, 1965
Hill in Poiana Mărului
Deal la Poiana Mărului, 1966
Landscape
Peisaj, 1983
The Garden
Grădina, 1992
Deal la Văratec
Garden at Văratec
Grădină la Văratec, 1987
Tile Roofs
Acoperișuri

După participarea la grupul de peisagişti de la Poiana Mărului, tânărul artist şi-a făcut debutul, împreună cu Paul Neagu la Cenaclul Tineretului al Uniunii Artiştilor Plastici. A fost membru al Grupului de la Poiana Mărului, al grupului Prolog, a lucrat în taberele de creație de la Văratec și Tescani, apoi la Paris și în sudul Franței, în Provence.

Horia Bernea, Teodor Rusu și Teodor Moraru La Poiana Mărului în 1970
Horia Bernea, Teodor Rusu și Teodor Moraru la Poiana Mărului în 1970

Expoziţiile personale l-au purtat adesea în Anglia şi în Scoţia, dar mai puţin la Paris şi în Bucureştiul natal: Richard Demarco Gallery (1970–1971, 1976), College Gallery al Universității din Birmingham, Sigi Krauss Gallery în Covent Garden (1971), Compass Gallery din Glasgow (1971), Generative Art Gallery Londra (1976) etc.

La Centrul „Georges Pompidou” din Paris şi la Bienala de la Veneţia lucrările sale au ajuns în expoziţii de grup.

Rezistența prin cultură – Horia Bernea

Între 1998–1999 a realizat la Roma, împreună cu teologul, antropologul și diplomatul Teodor Baconsky (pe atunci ambasador al României pe lîngă Sf. Scaun), o mărturie ilustrată despre „Roma bizantină”, Roma caput mundi – un ghid subiectiv al Cetății Eterne (sprijinit pe dialoguri, note, fotografii, acuarele și desene) – adevărată „nouă punere în scenă” a miracolului roman.

The Bell Tower
Clopotnița
Imperial Gates
Porți împărătești, 1992

A fost membru al Comisiei Monumentelor Istorice și al Grupului de Reflecție pentru Înnoirea Bisericii.

Iubitor al culturii autentic ţărăneşti, fascinat de fondul ei ancestral, a deținut funcția de director general al Muzeului Țăranului Român, între anii 1990–2000: „Am pus în centrul muzeului nostru «icoana» ţăranului şi în titlul său cuvântul «ţăran». Sunt dominat de credinţa puternică în valorile artei ţărăneşti, în valabilitatea ei şi de respectul pentru aceşti oameni care n-au ştiut să se apere”.

Self Portrait
Autoportret
Portrait of a Woman
Portret de femeie (Dodi), 1966
Self Portrait
Autoportret

În viziunea lui Andrei Pleşu, „pictura lui circumscrie un fel de paradis terestru, în care vocile Occidentului şi ale Bizanţului se întrepătrund”, iar reperele principale sunt „pe de o parte, evidenţa lumii, pe de alta, misterul ei: «grădinile» şi «iconostasul»”.

Mai mult: https://ro.wikipedia.org/wiki/Horia_Bernea

Surse fotografii:

http://www.wikiart.org/en/horia-bernea

http://artindex.ro/2014/05/20/bernea-horia-bernea/

 

Pictorul Horia Bernea Interviu

 

***** [In English] *****

Horia Bernea (2)-21Horia Bernea

14 September 1938, Bucharest – 4 December 2000, Paris

 

Horia Bernea was one of the greatest contemporary Romanian painters, a representative for the conceptualist practices from the Communist era and for the spiritual directions in Romanian painting before and after 1989. Blending modernity and tradition, the abstract and the figurative, his works tend to place emphasis on the texture and the materiality of the painting, not in formalist terms, but as a way of dealing with the spiritual challenges of contemporary times.

His exhibitions inside and outside the country remained permanent landmarks in the field. His works have been recently shown in the Vienna Biennale 2015, in the Art Encounters 2015 Biennale (Timisoara, Romania), while in the past they have been part of exhibitions at Centre Pompidou (Paris, 1984), Richard Demarco Gallery (Edinburgh, 1970), The Romanian Pavilion in The Venice Biennale, Romanian Pavilion (1980, 1978) etc.

Marine
Marină
Ancient Romanian Landscape
Vechi peisaj românesc
Bread
Pâine, 1976
Flowers
Flori, 1978
Crizanteme

From 1990 until his death in 2000 he was director of the newly (re)opened Romanian Peasant Museum, institution that received in 1996 the European Museum of the Year award. There he shaped an unique style in the European ethnic museography, which he liked to call “nascent” and “flickering museology”.

More on: http://www.muzeultaranuluiroman.ro/horia-bernea.html

*****

 

#eroiuitati: Horia Bernea

 

#todaysmemory #romanifrumosi #romanianvisualart #HoriaBernea

----------

*Ediție revizuită și adăugită

1 comentariu la „Horia Bernea5 min read

  1. Pingback: 27 August în istoria românilor

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: