Marțian Negrea (1893-1973) -cover
Personalitatea zilei

Marțian Negrea

(29 ianuarie 1893 – 13 iulie 1973)


~ Personalitatea zilei* ~

 

Pentru mine, confruntarea cu marele public înseamnă confruntarea cu ideile mele, cu inspiraţia mea, înseamnă bucuria mea. Eu vin în faţa acestui public cu inima deschisă, cu dorinţa fierbinte ca muzica mea să fie înţeleasă

Marțian Negrea (1)Marțian Negrea

29 ianuarie 1893, Vorumloc/Valea Viilor, Sibiu – 13 iulie 1973, București

 

Marțian Negrea a fost un compozitor clasic și muzicolog, profesor universitar și dirijor.

Cânta la fluier şi frunză; avea şi o voce frumoasă, auzită cu bucurie în strana bisercii ortodoxe din sat. Și-a început studiile muzicale la Seminarul Andreian din Sibiu (1910–1914), unde l-a avut printre dascăli pe compozitorul şi dirijorul Timotei Popovici.

Ca student, a cântat în corul Seminarului, apoi a fost membru al corului societății ASTRA și dirijor al corului Uniunii Meseriașilor Români din Sibiu, iar în timpul vacanţelor petrecute acasă, a organizat şi instruit un cor al ţăranilor din Vorumloc.  Viața muzicală și culturală intensă a Sibiului i-a generat pasiunea pentru compoziție.

Recrutat ca ofiţer în armata austro-ungară în timpul primului război mondial, după primele 14 luni de lupte în linia întâi a fost trimis pentru recuperare la un spital din Budapesta. A compus, a mers la operă şi la concerte, a început studiul armoniei şi contrapunctului cu Zoltan Kodaly şi Victor Herzfel. S-a întors în tranşee: „În momentele de acalmie de pe front, studiam armonia şi contrapunctul, prieteni fideli în cele mai critice momente”.

După război, cu banii din soldă, s-a înscris la Akademie für Musik und darstellende Kunst din Viena (1918–1921), beneficiind ulterior şi de o bursă a statului român.  A studiat cu muzicianul de origine română Eusebie Mandicevschi și cu Franz Schmidt. Aici a luat contact cu marea tradiție muzicală germană, dar și cu tendințele postromantice ale vremii, trăsături specifice limbajului componistic de mai târziu.

Marțian Negrea – Isbuc (Tarantella) • Orchestra Filarmonicii Oltenia Craiova, Dirijor: Marius Hristescu

Reîntors în țară, a desfășurat o activitate didactică bogată, întâi la Conservatorul din Cluj (1921–1941) – profesor-suplinitor, apoi director al claselor de Teorie şi Compoziţie, iar din 1926 profesor titular definitiv, a predat Teoria formelor muzicale și a instrumentelor, Contrapunct, Muzică de cameră și a scris primele sale cursuri şi tratate muzicale în limba română: Teoria instrumentelor muzicale, Tratat de forme muzicale.

A fost director artistic al Filarmonicii „Gheorghe Dima” (1927–1940). În această perioadă a compus Fantezia simfonică, Suita pentru pian Impresii de la Ţară, Opera Păcat boieresc, Rapsodia română nr.1, Suita simfonică Poveşti din Grui. .

Din 1941 a fost profesor de Armonie, Polifonie și Compoziție al Conservatorului bucureștean, până în 1963.

Suita simfonică Poveşti din Grui (I)

Prima publicare a zece piese în caracter românesc extrase din Codex Caioni a fost făcută de compozitorul Marțian Negrea într-unul din studiile sale,  Un compozitor român din secolul al XVII-lea – Ioan Căioni. „Melodiile româneşti vorbesc despre vechimea, trăinicia şi superioritatea cântecului nostru, aruncând o rază luminoasă asupra unui popor care ştie să-şi preţuiască şi să-şi păstreze cu sfinţenie comorile sufleteşti„.

Suita simfonică Poveşti din Grui (II)

Din punct de vedere al activității componistice, Marțian Negrea s-a impus în istoria muzicii drept un important reprezentant al școlii muzicale românești, el reușind să combine în lucrările sale elemente specifice gândirii impresioniste franceze și neoromantismului german cu cele care caracterizează melosul popular românesc.

Suita simfonică Prin Munții Apuseni (I)

Creația sa muzicală, deși nu prea numeroasă, cuprinde toate genurile: muzică simfonică și vocal-simfonică: Fantezie simfonică, Rapsodia română nr. 1 și nr.2, Suita simfonică Povești din Grui, Simfonia primăverii, Recviem pentru soliști, cor mixt și orchestră, Concert pentru orchestră;

Marțian Negrea – Suită prin Munții Apuseni (II)

creație camerală și instrumentală: Suita pentru pian Impresii de la țară, Sonatină pentru pian, Patru piese pentru harpă, Cvartet de coarde, Suita pentru clarinet și pian; muzică corală: Doină și dans din Oaș, Triptic bucolic; muzică pentru scenă și film: Opera Marin Pescarul, Suita Prin Munții Apuseni.

Mai mult: Marțian Negrea [Wikipedia]

 

Marțian Negrea – Mugurii (The Buds)Angela Gheorghiu (1988)

 

***** [In English] *****

Marțian Negrea (2)Marțian Negrea

29 January 1893, Valea Viilor, Sibiu – 13 July 1973, Bucharest

 

Marțian Negrea was a Romanian composer.

He began his musical studies at the Andreian Seminary in Sibiu (1910–1914), where he had the composer and conductor Timotei Popovici among his teachers. Recruited as an officer in the Austro-Hungarian army during the First World War, after the first 14 months of fighting on the front line he was sent to a hospital in Budapest for recovery. He composed, went to opera and concerts, he began studying harmony and counterpoint with Zoltan Kodaly and Victor Herzfel. He returned to the trenches: „In the moments of lull on the front, we studied harmony and counterpoint, faithful friends in the most critical moments.”

Marțian Negrea – Ghețarul Scărișoara

After the war, he enrolled at the Akademie für Musik und darstellende Kunst in Vienna (1918–1921). He studied with the musician of Romanian origin Eusebie Mandicevschi and Franz Schmidt. Here he came into contact with the great German musical tradition, but also with the post-romantic tendencies of the time, specific features of the later compositional language.

Suita simfonică Poveşti din Grui (III)

Returning to the country, he carried out a rich didactic activity, first at the Cluj Conservatory (1921–1941) – substitute teacher, then director of the theory and composition classes, and from 1926 full professor, teaching the Theory of musical forms and instruments , Counterpoint, Chamber Music and wrote his first courses and musical treatises in Romanian: Theory of musical instruments, Treatise on musical forms.

Suita simfonică Prin Munții Apuseni (III)

He was artistic director of the „Gheorghe Dima” Philharmonic (1927–1940). During this period he composed the Symphonic Fantasy, the Piano Suite Impressions from the Country, the Opera Pacat Boieresc, the Romanian Rhapsody No. 1, the Povesti din Grui Symphonic Suite.

From 1941 he was a professor of Harmony, Polyphony and Composition at the Bucharest Conservatory, until 1963.

His musical creation, although not very numerous, include all genders.

*****

 

Simfonia primăverii / Spring symphony • Ploieşti Philharmonic Symphony Orchestra, Conductor Cristian Brâncuşi

 

#MarțianNegrea #personalitateazilei #romanianmusic #romanifrumosi #todayspersonality #universalmusic

----------

*Ediție revizuită și adăugită