Tiberiu Olah (1928-2002) Cover22
Personalitatea zilei Romanian Music

Tiberiu Olah

(2 ianuarie 1928 – 2 octombrie 2002)


~ Personalitatea zilei* ~

 

Tiberiu Olah (1)22Tiberiu Olah

2 ianuarie 1928, Arpad/Arpășel – 2 octombrie 2002, Târgu Mureș

 

A crescut într-o familie caldă și iubitoare. Tatăl său, notarul Ioan Olah, apreciat și respectat de comunitate, era blând, cumsecade „ca pâinea caldă”, calități pe care le va moșteni și viitorul compozitor. Mama, Maria (născută Molnar), iubea natura și avea un înnăscut simț estetic. După absolvirea școlii elementare în comuna natală, a urmat doi ani la Liceul „Regele Carol II” din Salonta, perioadă în care a câștigat Premiul național „Regele Carol II” și s-a înscris la Liceul „Emanoil Gojdu” din Oradea.

În 1946 și-a început studiile muzicale la Conservatorul de Muzică din Cluj, unde i-a avut profesori pe Max Eisikovits (Armonie și Contrapunct) și Gheorghe Halmoș (Pian). Remarcat pentru extraordinarele sale calități muzicale, a fost propus pentru o bursă, mai întâi la Paris, apoi (dată fiind conjunctura politică) la Moscova – a continuat studiul la Conservatorul din Moscova (1949–1954).

Tiberiu Olah – Andante • Maxim Quartet – Pian: Horia Maxim, Flaut: Mihaela Anica, Acordeon: Fernando Mihalache, Contrabas: Săndel Smărăndescu

Întors în țară în 1958 a fost asistent al lui Alfred Mendelsohn, lector, apoi profesor la Conservatorul din București.

A urmat o perioadă de creație extrem de bogată, remarcată de critica de specialitate și încununată cu numeroase premii: Premiul II la Festivalul Mondial al Tineretului, pentru Cantata ceangăiască (Moscova, 1957); Premiul „George Enescu” al Academiei Române, pentru Sonatina pentru vioară și pian (1965), mai multe premii pentru muzica de film (premiul ACIN pentru Pelicanul Alb – 1966, 1971, Premiul Festivalului de Muzică de Film – Moscova 1972), Premiul Internațional „Koussevitzky” al criticii de disc, pentru Columna infinită (primul opus al viitorului Ciclu Brâncuși; 1967), pe care prestigiosul muzicolog Ulrich Dibelius o considera a fi una dintre cele mai valoroase lucrări ale acelui an.

Columna infinită (1962) [Constantin Brâncuși – Coloana fără de sfârșit] • Orchestra simfonică a Radioteleviziunii Române, Dirijor Iosif Conta

S-a perfecționat în anul 1966 la München, urmând cursurile de muzică electronică ale Fundației „Siemens”, în anii 1967-1969 a participat la celebrele Internationale Ferienkurse für Neue Musik de la Darmstadt.

A susținut conferințe, referate, comunicări științifice în țară și peste hotare; a realizat emisiuni de radio și televiziune și a publicat studii, articole, interviuri, cronici în Muzica, Studii de Muzicologie, Contemporanul, România Literară, Melos (Mainz) etc.

Tiberiu Olah – Simfonia a II-a • Orchestra simfonică a Radioteleviziunii Române, Dirijor Horia Andreescu

A compus muzică vocal-simfonică: Cantata pentru cor de femei, două flaute, instrumente de coarde și percuție, Prind visele aripi – cantată pentru cor mixt și orchestră, Constelația omului – oratoriu pentru recitator, voce înaltă, cor mixt și orchestră; muzică simfonică: Mica suită, Simfonia I, Coloana infinită – poem simfonic pentru orchestră mare, Poarta sărutului – poem pentru orchestră mare, Spațiu și ritm; muzică de teatru: Tragedia omului, Miorița; muzică de film: Avalanșa, Comoara din Vadul Vechi, Răscoala, Meandre, Luchian, Lumini și umbre – serial TV, Atunci i-am condamnat pe toți la moarte, Mihai Viteazul.

Tiberiu Olah – Suita simfonică Mihai Viteazul • Orchestra Națională Radio, dirijor Horia Andreescu

 „Tiberiu Olah rămâne tipul compozitorului total al zilelor noastre; de fapt, exponentul ideal al personalității complexe a secolului XX” [Viorel Cosma].

Mai mult: Tiberiu Olah [Wikipedia]

 

Tiberiu Olah – Simfonia a IV-a – partea I

 

***** [In English] *****

Tiberiu Olah (2)22Tiberiu Olah

2 January 1928, Arpășel – 2 October 2002, Târgu Mureș

 

Tiberiu Olah (Hungarian Oláh Tibor) was a Roumanian composer, teacher and musicologist of Hungarian Ethnic.

In 1946 he began his musical studies at the Conservatory of Music in Cluj. And then he continued between 1949 and 1954 at the Moscow Conservatory.

Tiberiu Olah – Sonatina for violin and pianAlexandru Tomescu & Angela Drăghicescu

Since 1958 he worked as a lecturer, then as a professor at the Bucharest Conservatory. He received scholarship from DAAD research and documentation. He held conferences, reports, scientific papers in the country and abroad, made radio and television and published studies, articles, interviews, reviews in Music Studies Musicology, Contemporary, Literary Romania, Melos (Mainz), etc..

He composed music Orchestral, Piano, and Chamber works.

More on: Tiberiu Olah [Wikipedia]

*****

 

Tiberiu Olah – Symphony No. 4 – part 2

 

#TiberiuOlah #personalitateazilei #romanianmusic #romanifrumosi #todayspersonality #universalmusic

----------

*Ediție revizuită și adăugită