Caravaggio Self Portait detail -cover
Personalitatea zilei

Caravaggio

(29 septembrie 1571? – 18 July? 1610)

~ Personalitatea zilei – Today’s Personality* ~

 

Caravaggio

29 septembrie 1571?, Milan – 18 July? 1610, Porto Ercole

Caravaggio (1) Sick young Bacchus (Self-Portrait, 1593-1594 )
Tânărul Bachus bolnav, autoportret (Sick young Bacchus, Self-Portrait) 1593-1594)

Michelangelo Merisi da Caravaggio numit după orașul său natal, Caravaggio lângă Milano, a fost un pictor italian considerat precursor al stilului baroc, indiscutabil unul dintre cei mai mari novatori din istoria picturii.

La vârsta de opt ani și-a pierdut tatăl. Îi plăcea să deseneze cu cărbune și în 1584 a intrat în atelierul pictorului milanez Simone Peterzano fiind un elev talentat și sârguincios. A studiat anatomia și principiile perspectivei, tehnica picturii în ulei și a frescei, încheind ucenicia după patru ani. A părăsit atelierul maestrului său, călătorind pentru a cunoaște operele marilor maeștri florentini și venețieni.

După mai multe peregrinări, în 1592 a ajuns la Roma. Aici a lucrat intens – nopțile hoinărea prin cartierele rău famate, luând contact cu oameni simpli cărora le făcea portretele, dimineața vindea picturile în fața bisericilor pentru câțiva bani, seara obținea o cină pentru un portret realizat pe loc, sub ochii uimiți ai birtașului.

A lucrat o vreme în atelierul pictorului din Siena, Antiveduto Grammatica, dar a abandonat pentru a se dedica „vieții adevărate„.

1 Saint Francis of Assisi in Ecstasy Sf. Francisc de Assisi în extaz, c.1595
Sf. Francisc de Assisi în extaz / Saint Francis of Assisi in Ecstasy, c.1595
2 The Musicians Muziccanții, 1595–1596
Muzicanții / The Musicians, 1595–1596

În 1593, bolnav probabil de malarie, a încercat să plece din Roma, dar la poarta orașului și-a pierdut cunoștința. Și-a revenit într-un salon al spitalului Santa Maria della Consolazione, între bolnavi de ciumă, muribunzi și alienați mintal. Tabloul Bacchino malato (Bacchus bolnav) este, probabil, autoportretul său din timpul internării în spital.

După vindecare, a lucrat pentru diverși pictori, printre alții, pentru pictorul manierist la modă, Giuseppe Cesari, cunoscut sub numele de Cavaliere d’Arpino, la care picta în special fructe și flori.

3 Basket of Fruit Coș de fructe, c.1595–1596
Coș de fructe / Basket of Fruit, c.1595–1596

Cardinalul del Monte l-a învitat în 1596 la curtea sa și totul avea să se schimbe. Tablourile sale, Băiat cu un coș cu fructe (1594) sau Tânără femeie cântând la lăută (1595-1596) au atras atenția colecționarilor de artă din Roma, primind tot mai multe comenzi. Între 1599–1602 a lucrat la seria dedicată vieții Sfântului Matei, pentru capela Contarelli a bisericii San Luigi dei Francesi.

A dus o viață condusă de firea lui rebelă, un contemporan descriindu-l astfel: „Este în stare să lucreze neîntrerupt două săptămâni în șir, ca apoi să vagabondeze o lună sau două, în compania slugii sale și, cu pumnalul la șold, să caute distracții, gata oricând de duel sau de încăierare…” [G. Borsieri]. În 1606, Caravaggio l-a ucis în duel pe pictorul Ranuccio Tommasoni, fiind el însuși grav rănit. A fost arestat, dar a reușit să evadeze din închisoare și a ajuns la Napoli, unde a pictat tablouri pentru câteva biserici din oraș.

5 The Calling of Saint Matthew Chemarea Sf. Matei, 1599–1600
Chemarea Sf. Matei / The Calling of Saint Matthew, 1599–1600
5 The Crucifixion of Saint Peter Răstignirea Sf. Petru, 1601
Răstignirea Sf. Petru / The Crucifixion of Saint Peter, 1601
6 The Sacrifice of Isaac Sacrificiul lui Isaac, 1601
Sacrificiul lui Isaac / The Sacrifice of Isaac, 1601
9 Death of the Virgin Moartea Fecioare, 1601–1606
Moartea Fecioarei / Death of the Virgin, 1601–1606
10 The Entombment of Christ Înmormântarea lui Christos, 1602–1603
Înmormântarea lui Christos / The Entombment of Christ, 1602–1603
12 Saint Jerome Writing Sf. Ieronim scriind, 1605–1606
Sf. Ieronim scriind / Saint Jerome Writing, 1605–1606
15 The Annunciation Bunavestirea, 1608,c.
Bunavestire / The Annunciation, c.1608

S-a mutat în insula Malta, unde a pictat portretul marelui maestru al ordinului Cavalerilor de Malta, Alof Wignacourt. I-a fost conferit titlul de cavaler-monah (1608), dar în urma unui conflict cu un alt cavaler, a ajuns din nou în închisoare. A evadat și de data aceasta, trecând cu o barcă mică cu vâsle în Sicilia, de unde continuă drumul spre Messina, apoi spre Palermo. Cu o viață de pribeag, dar într-o excelentă formă artistică, a pictat o serie întreagă de lucrări. La sfârșitul anului 1609 s-a îmbarcat spre Napoli, a fost atras într-o încăierare, adversarii săi l-a crezut mort și l-au abandonat, dar s-a refăcut și după acest incident.

11 David holding the head of Goliath David ținând în mână capul lui Goliat (Goliat reprezintă autoportretul lui Caravaggio)
David ținând în mână capul lui Goliat (Goliat reprezintă autoportretul lui Caravaggio) / David holding the head of Goliath

În speranța că va fi grațiat de papă, a pornit din nou spre Roma. În iulie 1610 a ajuns cu o felucă la garnizoana spaniolă din Porto Ercole, la granița cu Statul Papal. Arestat (de data asta din greșeală), apoi, eliberat după două zile, și-a căutat în zadar ambarcația lăsată pe malul mării. Și-a pierdut toată avuția și la 18 iulie 1610 a murit, în urma unei crize grave de malarie.

4 Judith Beheading Holofernes Judutha decapitându-l pe Holofernes, 1598–1599
Juditha decapitându-l pe Holofernes / Judith Beheading Holofernes, 1598–1599
14 The Beheading of Saint John Tăierea capului Sf. Ioan, 1608
Tăierea capului Sf. Ioan / The Beheading of Saint John, 1608
16 Salome with the Head of John the Baptist Salomeea cu capul Sf. Ioan, c.1609
Salomeea cu capul Sf. Ioan / Salome with the Head of John the Baptist, c.1609

Caravaggio a respins ierarhia genurilor și canonul frumuseții în pictură, conceput de umaniștii care au idealizat corpul omenesc. Pentru sublinierea realismului brutal al tablourilor sale, artistul a folosit un dramatic contrast de clarobscur. Scenele biblice le-a înfățișat ca imagini de viață cotidiană, dând astfel tablourilor religioase o dimensiune umană deosebită. Biografii s-au apucat curând după moartea artistului, încă din secolul al XVII-lea, să scrie cărți despre viața lui Caravaggio. Realitatea se amestecă în aceste scrieri cu fantezia, dar ele povestesc întotdeauna despre aventuri, scandaluri și despre destinul schimbător al artistului…

Mai mult: Caravaggio [Wikipedia]

7 Amor Vincit Omnia Dragostea învinge tot, 1601–1602
Dragostea învinge tot / Amor Vincit Omnia, 1601–1602

 

***** [In English] *****

Caravaggio

29 September 1571?, Milan, Duchy of Milan, Spanish Empire – 18 July? 1610, Porto Ercole, State of the Presidi, Spanish Empire

Caravaggio (2) Self Portait

Michelangelo Merisi da Caravaggio was an Italian painter active in Rome, Naples, Malta and Sicily.

He was orphaned at age 11. After an apprenticeship in Milan, he went to Rome in 1590, where he won the patronage of a cardinal.

A series of large paintings on the life of St. Matthew – The Calling of St. Matthew (1599–1600), The Martyrdom of St. Matthew (1599–1600) and St. Matthew and the Angel (two versions, both 1602) established him as the most renowned and controversial painter in Rome of his era.

Breaking with conventional formulas used in depicting saints, he used ordinary people as models and painted them with unforgiving realism; his inclination against tradition gave new meaning to the interpretation of traditional themes in religious painting. His use of tenebrism dramatic, selective illumination of form out of deep shadow to heighten the emotional tension, focus the details, and isolate the figures became the most outstanding feature of his style and a hallmark of the Baroque period.

8 Supper at Emmaus, 1601-1602
Cină la Emmaus / Supper at Emmaus, 1601-1602
13 The Seven Works of Mercy Cele șapte lucrări ale milei, 1606–1607
Cele șapte lucrări ale milei / The Seven Works of Mercy, 1606–1607
17 The Denial of Saint Peter Lepădarea Sfântului Petru, 1610
Lepădarea Sfântului Petru / The Denial of Saint Peter, 1610

After 1600 he received many commissions, including the monumental The Deposition of Christ (1602-1604) and Death of the Virgin (1605-1606), which was refused by the Carmelites because of the Virgin’s plebeian features, bared legs, and swollen belly.

His reputation and income increased despite harsh criticism and a turbulent lifestyle. He had an enormous impact on painting throughout Europe.

18 Chalk portrait of Caravaggio Portret în cretă al lui Caravaggio. Ottavio Leoni, c. 1621
Desen în cretă al lui Caravaggio / Chalk portrait of Caravaggio. Ottavio Leoni, c. 1621

More on: Caravaggio [Wikipedia]

*****

 

#Caravaggio #personalitateazilei #todayspersonality #universalvisualart

----------

*Ediție revizuită și adăugită

0 comentarii la „Caravaggio

Lasă un răspuns