PeterPaulRubens - Peter Paul Rubens Detail of Self Portrait
Personalitatea zilei

Peter Paul Rubens

(28 iunie 1577 – 30 mai 1640)

~ Personalitatea zilei – Today’s Personality* ~

 

Peter Paul Rubens

28 iunie 1577, Siegen, Nassau, Westphalia – 30 maiy 1640, Antwerp, Spanish Netherlands/Belgium

PeterPaulRubens - 1597 Portrait of a Young Scholar
Peter Paul Rubens – Portrait of a Young Scholar, 1597

Peter Paul Rubens a fost cel mai renumit pictor flamand. A fost numit Peter Paul deoarece s-a născut în ajunul sărbătorii Sf. Petru și Pavel.

În anul 1589, tânărul Rubens a fost înscris la cea mai bună școală din Antwerpen, condusă de eruditul Rumboldus Verdonck, unde, copiind ilustrații biblice, a descoperit măiestria desenului. A studiate pictura în atelierul peisagistului Tobiasz Verhaecht din Antwerpen, în atelierul lui Adam van Noort, din 1596 a fost elevul lui Otton van Veen (numit și Vaenius), un pictor al cărui stil a fost influențat de maeștrii italieni din vremea respectivă.

La 21 de ani, deja pictor independent, Rubens a fost primit în breasla de pictori a orașului Antwerpen, dar – la sfatul maestrului său – a plecat în Italia – la Veneția, unde a descoperit pictura lui Tizian; la Mantua, unde a fost fascinat de decorațiile din Camera degli Sposi realizate de Andrea Mantegna și de frescele executate de Giulio Romano; la Florența, unde a executat schițe după Bătălia de la Anghiari a lui Leonardo da Vinci și a studiat sculpturile de la mormintele familiei de Medici ale lui Michelangelo; la Roma, unde a studiat operele lui Michelangelo din Capella Sixtina, stampele lui Rafael de la Vatican, picturile lui Caravaggio, precum și sculptura antică. Anii petrecuți în Italia s-au concretizat în opere destinate prințului Vincenze Gonzaga din Mantua, în pictura unui triptic destinat capelei Santa Croce in Gerusalemme din Roma, precum și în executarea portretelor unor aristocrați din Genova.

În 1608 Rubens s-a întors în Antwerpen, unde a fost numit pictor de curte al arhiducelui Albert. În anul următor s-a căsătorit cu Isabelle Brandt, fiica unui celebru avocat și umanist din Antwerpen.

În 1611, a terminat tripticul Înălțarea crucii și începe lucrul la Coborârea de pe cruce, ambele opere destinate catedralei din Antwerpen. În anii următori a pictat mai ales tablouri cu tematică religioasă, dar și teme laice pentru un grup de negustori din Genova, reprezentând scene din viața consulului roman Detius Mus, sau o serie de tablouri înfățișând Faptele lui Constantin pentru regele Ludovic al XIII-lea al Franței.

Viața lui Rubens pare să fi fost guvernată de o inepuizabilă energie. În decurs de patruzeci de ani, artistul a pictat circa 1.400 de tablouri și sute de desene. A fost primit cu căldură atât în cercurile celor mai de seamă artiști din Europa, cât și la curțile princiare.

Ajuns în culmea gloriei, Rubens a lucrat o serie de cicluri decorative de mare amploare, ca decorarea bisericii iezuiților Sfântul Carol Boromeusz din Antwerpen, mari panouri decorative pentru Palatul Luxemburg din Paris la comanda reginei Maria de Medici. În 1626 moare Isabelle Brandt, soția sa. Îndurerat, Rubens continuă să călătorească mult, îndeplinind și misiuni diplomatice la Madrid sau Londra.

Mai mult: Peter Paul Rubens [Wikipedia]

 

The Fall of Phaeton, 1604
The Judgement of Paris, c. 1606
Rubens and Isabella Brandt, the Honeysuckle Bower, c. 1609

 

Family of Jan Brueghel the Elder, 1613-1615
PeterPaulRubens - 1621 Peter Paul Rubens sonNikolas
Peter Paul Rubens’ son, Nikolas, 1621
Venus and Adonis
Venus at the Mirror, 1615
King Solomon, 1617
The Rape of the Daughters of Leucippus, c. 1617
Descent from the Cross, 1618
The Fall of the Damned, c. 1620
Portrait of Anna Of Austria, Queen of France, c. 1622–1625
The Fall of Man, 1628–1629
The Three Graces, 1635
The Birth of The Milky Way, 1636-1637

***** [In English] *****

Peter Paul Rubens

28 June 1577, Siegen, Nassau, Westphalia – 30 May 1640, Antwerp, Spanish Netherlands/Belgium

PeterPaulRubens - 1623 Self portrait

Sir Peter Paul Rubens was a Flemish Baroque painter who was the greatest exponent of Baroque painting’s dynamism, vitality, and sensuous exuberance. Though his masterpieces include portraits and landscapes, Rubens is perhaps best known for his religious and mythological compositions.

Most of Rubens’ youthful works have disappeared or remain unidentified. The Portrait of a Young Man (1597) is his earliest dated work.

In 1598 Rubens was admitted into the painters’ guild in Antwerp. He probably continued to work in van Veen’s studio before setting off on a sojourn in Italy in 1600. In Venice he absorbed the luminosity and dramatic expressiveness of the Renaissance masterpieces of Titian, Tintoretto, and Veronese. Hired by Vincenzo I Gonzaga, duke of Mantua, Rubens proceeded to Mantua, where his chief duties were to make copies of Renaissance paintings, mainly portraits of court beauties.

In August 1601 Rubens arrived in Rome. There the new Baroque style heralded by Annibale Carracci and Caravaggio – a bold naturalism coupled with a revival of the heroically idealized forms of Michelangelo and Raphael – was quickly assimilated by Rubens. His first major Roman commission was for three large paintings (1601–02) for the crypt chapel of St. Helena in the Basilica of Santa Croce.

In 1603 Gonzaga sent him on his first diplomatic assignment to Spain to present a shipment of paintings to King Philip III. For Philip’s prime minister, the duke of Lerma, Rubens painted his first major equestrian portrait (1603), which took the Venetian tradition of Titian and Tintoretto a giant step forward in the conveyance of physical power and psychological confrontation.

Back in Antwerp, Rubens was finally able to devote himself to his beloved profession again. In December 1630 he married the 16-year-old Helena Fourment, youngest daughter of the silk and tapestry merchant. Helena was to inspire some of the most personal and poignant portraits in Rubens’ later career, and their marriage was as fruitful as it was blissful, producing five children. Rubens often identified Helena with the goddess Venus, as in his glowing Venus and Adonis (c. 1635).

In 1631 Philip IV knighted Rubens – the only painter so honoured by the kings of both England and Spain. Having lost all taste for politics, Rubens finally retired from his diplomatic career.

As the impresario of vast decorative programs, he presided over the most famous painter’s studio in Europe. His powers of invention were matched by extraordinary energy and versatility.

More on: Peter Paul Rubens [Wikipedia]

 

#PeterPaulRubens #personalitateazilei #todayspersonality #universalvisualart

----------

*Ediție revizuită și adăugită

0 comentarii la „Peter Paul Rubens

Lasă un răspuns