~ Personalitatea zilei* ~
Maria Cebotari
10 februarie 1910, Chișinău, Imperiul Rus/R. Moldova – 9 iunie 1949, Viena
Maria Cebotari a fost actriță și cântăreață de operă, una dintre cele mai mari soprane din lume în anii ’30 și ’40 ai secolului trecut.
A devenit cetățean român după Unirea din 1918 și și-a păstrat cetățenia până la moarte, deși Basarabia avea să intre sub stăpânire sovietică în vara anului 1940.
Preotul paroh i-a descoperit talentul și a îndemnat-o să urmeze studii de specialitate. A urmat Conservatorul Unirea din Chișinău (1924–1929). În 1926, a fost descoperită de contele Alexander Virubov, actor al Teatrului de Artă din Moscova, care căuta o fată care să cânte în rusește și a rămas fascinat de vocea și frumuseţea ei. A fost angajată actriță la Teatrul de Artă din Moscova. Împreună cu teatrul rus, a dat reprezentaţii la București, după care a plecat să joace pe marile scene din Europa.
Giacomo Puccini – Madama Butterfly • Maria Cebotari & Marcel Wittrisch (înregistrare din 1940)
A debutat în 1931 la opera din Dresda în rolul lui Mimi din opera Boema de Giacomo Puccini și a rămas solistă acolo până în 1943. S-a căsătorit cu Virubov și împreună au plecat la Berlin, unde contele a jucat într-un film, iar ea a dat reprezentații și pe scena operei de stat din Berlin (1935–1943), în La Bohème sau Madame Butterfly. În scurt timp a devenit cunoscută în toată Europa, jucînd în opere de W.A. Mozart – a avut mare succes în rolul contesei din opera Nunta lui Figaro, Richard Strauss – care a și scris pentru ea opera Salomeea, în care și-a interpretat rolul inegalabil, P.I. Ceaikovski sau Verdi. Ulterior a fost angajată solistă permanentă a operei de stat din Viena, unde a rămas pentru tot restul vieții.
Richard Strauss – Salome • Wiener Philharmoniker Orchestra, Dirijor Clemens Krauss, Salome: Maria Cebotari (1947)
A luat parte la festivalurile muzicale din Salzburg la invitațiile lui Bruno Walter și Herbert von Karajan, a cântat sub bagheta unor mari dirijori ca Fritz Bush, Arturo Toscanini, Clemens Krauss, Karl Böhm, Wilhelm Furtwängler. La numai 24 de ani, Mariei Cebotari i-a fost conferit cel mai înalt titlu onorific (în arta dramatică) existent în Germania și Austria din acel timp: Kammersängerin.
Richard Strauss a descris-o ca fiind „cea mai bună polivalentă de pe scena europeană, care nu întârzia și nu anula niciodată”, iar Herbert von Karajan, în timpul unui interviu la BBC la zeci de ani după moartea ei, a spus că „este cea mai bună Madame Butterfly pe care a dirijat-o vreodată”.
Mozart – Don Giovanni Arii: Or sai chi l’onore; Crudele? Non mir dir (primii ani ’40)
A jucat în opt filme, turnate în Germania și Austria, alături de vedete ale cinematografului de atunci. În 1937, în timpul turnării filmului Starke Herzen im Sturm l-a cunoscut pe actorul Gustav Diessl, de care s-a îndrăgostit. A divorţat de Virubov și s-a căsătorit cu Diessl, în același an. După aproape zece ani de la căsătorie, în urma a două infarcte, soţul ei a murit. L-a urmat după numai un an.
În România, numele ei a fost interzis pe toată durata regimului comunist.
Mai mult: Maria Cebotari [Wikipedia] și: Maria Cebotari – turneu la București în primăvara anului 1943 [Willy Pragher]
Giuseppe Verdi – Traviata Addio del passato
***** [In English] *****
Maria Cebotari
10 February 1910, Chișinău – 9 June 1949
Maria Cebotari was a celebrated Romanian soprano and actress born in Bassarabia, Russian Empire (now Republic of Moldova), who made her career in Germany & Austria.
Cebotari had an extremely versatile voice, and her repertoire covered coloratura, soubrette, lyric and dramatic roles.
She concentrated on four composers – W.A. Mozart – she was very successful in the role of the Countess in the opera The Marriage of Figaro, Richard Strauss – who also wrote the opera Salomea for her, in which she performed incomparable her role, Giuseppe Verdi, and Giacomo Puccini.
Richard Strauss described her as the best all-rounder on the European stage, and she is never late and she never cancels. Herbert von Karajan, during a BBC interview decades after her death, said she was the greatest Madame Butterfly he had ever conducted.
Beniamino Gigli & Maria Cebotari in the film Solo Per Te (1938)
Beside her successful career at the opera houses, Cebotari appeared in several films related to operas.
More on: Maria Cebotari [Wikipedia]
*****
Giacommo Puccini – Tosca Vissi d´arte, Starke Herzen (1938)
#MariaCebotari #personalitateazilei #romanianmusic #romanifrumosi #todayspersonality #universalmusic
---------- *Ediție revizuită și adăugită
Pingback: 9 Iunie în istoria românilor
Pingback: 9 Iunie în istoria românilor