Fotograful Samoilă Mârza (1886-1967) -cover
Istoria românilor Personalitatea zilei

Samoilă Mârza

(18 septembrie 1886 – 19 decembrie 1967)

~ Personalitatea zilei* ~

 

1 Samoilă Mârza, Cca.1918

Samoilă Mârza

8 septembrie 1886, Galțiu, comitatul Alba de Jos, Austro-Ungaria/Alba – 19 decembrie 1967, Alba Iulia

 

Samoilă Mârza a fost un fotograf, cunoscut mai ales pentru realizarea singurelor clișee fotografice care surprind Marea Adunare Națională de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918.

A urmat liceul la Alba Iulia. Ulterior absolvirii liceului, între 1909–1911, a făcut ucenicie la fotograful sibian Iainek, unde a învațat meseria de fotograf.

După începerea primului război mondial, în 1914, a fost recrutat în armata austro-ungară și trimis pe front în Galiția, ajungând până la Riga. În 1916, o dată cu intrarea României în război, a fost trimis pe frontul din Italia, unde a fost încadrat în serviciul Topografic și Fotografic al armatei. La terminarea războiului a plecat la Viena, în urma acțiunii de retragere a militarilor români organizată de Consiliul Național Român Central. A reușit să execute trei clișee fotografice care surprind sfințirea primului steag tricolor al Consiliului Național Român Militar (14 noiembrie 1918), în prezența lui Iuliu Maniu, a generalului Boeriu și a celorlalți militari.

2 Sfințirea Drapelului Consiliului Național Român Militar, Viena 14.11.1918
Sfințirea Drapelului Consiliului Național Român Militar, Viena 14.11.1918

Urmând ruta Viena–Zagreb–Belgrad–Timișoara, a reușit să ajungă acasă cu patru zile înainte de desfășurarea Marii Adunări Naționale. De acolo a plecat în dimineața zilei de 1 decembrie către Alba Iulia, nu înainte însă de a executa trei fotografii cu consătenii săi.

3 1 Decembrie 1918 Galțiu

 

4 1 Decembrie 1918 Galțiu
1 Decembrie 1918, Galțiu

A ajuns la Alba Iulia împreună cu sătenii în jurul orei 11, pe o vreme mohorâtă, cărând aparatul cu burduf, trepiedul și clișeele de sticlă pe bicicletă. Deoarece nu avea permis de intrare (credențional), Mârza nu a fost admis să intre în sala unirii. Fusese angajat totuși un fotograf german, Bach, care însă nu s-a prezentat, din acest motiv, momentele din Sala Unirii nu au foat imortalizate. Din cauza greutății de manipulare a aparatelor și a vremii înnorate (care presupunea un timp îndelungat de expunere), Samoilă Mârza a reușit să realizeze doar cinci fotografii cu aspecte de la Marea Adunare Națională, dintre care trei cu mulțimile venite și două cu tribunele oficiale la care a fost citit actul unirii în fața Marelui Sfat Național și a poporului de către dr. Aurel Vlad și episcopul greco-catolic de Gherla, dr. Iuliu Hossu.

5 1 Decembrie 1918
Marea Adunare Națională, Alba Iulia

6 1 Decembrie (2)

 

 

7 1 Decembrie 1918

La începutul anului 1919, Samoilă Mârza și-a publicat fotografiile într-un album intitulat Marea adunare de la Alba Iulia în chipuri, menționat și în ziarul Alba Iulia din 10 martie. Albumul a fost prezentat de către delegația română și la Conferința de pace de la Versailles. Exemplare au fost trimise și Regelui Ferdinand I, primului ministru Ion C. Brătianu, președintelui Consiliului Dirigent Iuliu Maniu, generalului francez Henri Mathias Berthelot și altor personalități ale vremii. Fiind foarte apreciat, regele i-a transmis o felicitare, acceptându-l printre furnizorii Curții Regale. Generalul Berthelot i-a trimis un abonament de călătorie pe toate căile ferate franceze. Nicolae Iorga menționa în memoriile sale, la 27 aprilie: „Mi se aduce din Ardeal un admirabil album al fotografului Samoilă Mârza, înfățișând ultimele manifestări”. 8 Albumul UniriiA mai fotografiat: vizita regelui Ferdinand la Alba Iulia, Abrud și Câmpeni (1919); încoronarea Regelui Ferdinand I și a Reginei Maria (22 octombrie 1922); serbările comemorative de la Țebea, cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la nașterea lui Avram Iancu (1924); sărbătorirea a 10 ani de la manifestările Unirii (1929).

A legat prietenii strânse cu Iuliu Maniu, Octavian Goga, Aurel Vlad, Valer Pop etc.

Fotograful Marii Uniri, furnizor al casei regale, Samoilă Mârza a folosit același aparat de fotografiat întreaga sa activitate. A fost nevoit, din cauza sărăciei, să vândă clișeele cu unele dintre cele mai importante evenimente istorice surprinse în cariera sa.

9 Aparatul Foto Al Lui Samoilă Mârza
Aparatul foto al lui Samoilă Mârza

În anul 1967, directorul Muzeului Unirii din Alba-Iulia, Gheorghe Anghel a cumpărat aparatul fotografului Mârza și clișeele Marii Uniri. Samoilă Mârza, încântat de banii primiți de la muzeu, și-a cumpărat un aparat nou. Își dorea să fotografieze semicentenarul Unirii. A reușit să realizeze un alt album, asemănător cu cel din anul 1919, însă nu a mai apucat să-și vadă împlinite visele. A murit în 19 decembrie 1967, într-o sărăcie lucie și este înmormântat în cimitirul Maieri, din Alba-Iulia.

Mai mult: Samoilă Mârza [Wikipedia]; Samoilă Mârza – povestea aproape neștiută a singurului fotograf al Marii Uniri de Mira Kaliani [ediția de dimineață]

 

Memorialul Durerii: Oameni mari care au făcut România Mare – Samoilă Mârza, fotograful Unirii [TVR]

 

***** [In English] *****

10 Samoilă MârzaSamoilă Mârza

8 September 1886, Galțiu, Austria-Hungary – 19 decembrie 1967, Alba Iulia, Romania

 

Samoilă Mârza was a Romanian photographer, a native of Transylvania region and a veteran of World War I. He is best known for taking the only photographs of the Great National Assembly at Alba Iulia that proclaimed the Union of Transylvania with Romania on 1 December 1918. The day is celebrated as Romania’s national holiday, and, with time, Mârza’s images acquired political and documentary significance.

Born to peasant parents Mârza attended a Greek-Catholic primary school in the village and high school in Alba Iulia. Between 1909–1911, his parents sent him as apprentice to a photographer in Sibiu, where he learned the profession. With the outbreak of World War I in 1914, he was mobilized and sent into battle as a soldier in the Austro-Hungarian Army, where he served first on the Austrian front in Galicia, reaching as far north as Riga, before being transferred to the Italian Front in 1916. As part of the army’s topographic and photographic service for over three years, he took pictures of fighting soldiers and scenes of the war’s devastation, likely making him the first Romanian war photographer.

As the war drew to a close in late 1918, Mârza was in Vienna together with many other Transylvanian Romanian soldiers. That month in the Austrian capital, he took three pictures depicting the blessing of the first tricolor flag belonging to the Central National Romanian Council, in the presence of General Ioan Boieriu, of political leader Iuliu Maniu and the assembled troops.

The Great National Assembly at Alba Iulia proclaimed the Union of Transylvania with Romania on 1 December. That morning, Mârza took three pictures of his fellow villagers before heading for the city. Arriving with a delegation from Galtiu around 11 a.m. on a cloudy day, he carried his camera, then about fifteen years old, in a sheepskin bag, his tripod and glass plates on a bicycle. Not being accredited, he was not admitted into the hall where the act of union was signed, and the photographer hired for the occasion did not show up. (According to local legend, he was an ethnic Hungarian who did not wish to participate at the event). Despite the bad weather and the difficulty of using the camera, Mârza managed to take five pictures of the assembly. Three showed the assembled crowds, and the other two the podium from which the act was read in public by the politician Aurel Vlad and the Greek-Catholic Bishop Iuliu Hossu. These are the only pictures of the assembly. That day, he took fourteen pictures in all; he later explained that he was unable to take more because the glass plates were expensive and heavy, and the poor light required people to stand still for his shots.

At the beginning of 1919, he included the pictures in an album called Marea Adunare de la Alba Iulia în chipuri (The Great Assembly at Alba Iulia in Pictures), mentioned in the newspaper Alba Iulia on March 10. This album was presented by the Romanian delegation to the Paris Peace Conference and during negotiations on the Treaty of Trianon as part of its attempt to justify the country’s incorporation of Transylvania, stating the pictures indicated ethnic Romanians’ self-determination to unite with Romania. Other copies were sent to leading figures such as King Ferdinand I, Prime Minister Ion I. C. Brătianu, Iuliu Maniu (by then president of the Directing Council of Transylvania) and General Henri Mathias Berthelot. The album met with appreciation, including from Nicolae Iorga, who made a note of receiving it in his diary. Copies of the pictures were also owned by numerous peasant households in the vicinity of Alba Iulia.

Mârza continued to travel around his county and further afield in Transylvania on his bicycle, photographing other patriotic events, including the 1919 visit of King Ferdinand to Alba Iulia, Abrud and Câmpeni; the October 1922 coronation of King Ferdinand I and Queen Maria at Alba Iulia; the 1924 celebrations at Țebea marking the centenary of Avram Iancu’s birth; and the 1929 festivities at Alba Iulia marking a decade of union, where he was decorated by officials. His photographs included both dignitaries and ordinary people in traditional costumes, weddings, baptisms and traditional celebrations. In 1924, following an audience with Brătianu, he managed to obtain funding for continuing the painting at the Alba Iulia Orthodox Cathedral, which had been abandoned after the coronation in 1922.

In 1967, the head of the National Museum of the Union bought from Mârza the camera he used and the pictures he took at the assembly. The photographer noted that he had been forced to sell other pictures due to financial need, earning money from the special glass they were made of. He planned to design a new album for 1968 and with funds from the museum purchased a working camera that he intended to use at the upcoming semicentennial. However, he died at the end of 1967 and was buried in Alba Iulia.

n 2003, a monument was erected over his grave, a bust of him unveiled in his native village, and a biography published.

11 Bustul Lui Samoilă Mârza. Galțiu, Alba
Bustul lui Samoilă Mârza în Galțiu

More on: Samoilă Mârza [Wikipedia]

*****

 

#EroiSiNecunoscuti Samoilă Mârza

 

#SamoilaMarza #istoriaromanilor #personalitateazilei #romanifrumosi #todayspersonality

----------

*Ediție revizuită și adăugită