~ Personalitatea zilei – Today’s Personality ~
Louis Armstrong
Louis Daniel Armstrong; 4 august 1901, Orleans Parish, Louisiana, SUA – 6 iulie 1971, Corona, New York, SUA
Louis Armstrong, cunoscut sub pseudonimul „Satchmo”, a fost un muzician, trompetist, compozitor și cântăreț de jazz, unul din exponenții cei mai reprezentativi ai stilului New Orleans în muzica de jazz practicată în Chicago în jurul anilor 1920–1930.
A avut o copilărie zbuciumată – părinții săi s-au despărțit la puțin timp după nașterea sa, fiind încredințat să fie crescut de o mătușă, Josephine, în timp ce mama sa, cu mare probabilitate, practica prostituția.
A încercat pe rând diferite meserii (căruțaș, lăptar, vânzător ambulant, lustragiu). A fost atras de muzică din fragedă tinerețe, cânta la colțuri de stradă împreună cu grupuri improvizate, neavând posibilitatea și nici forța să-și procure un instrument de suflat corespunzător. Această practică muzicală spontană, neșlefuită i-a permis să dezvolte o intonație optimă și un deosebit simț al improvizației, caracteristică esențială a jazzului.
Cole Porter – Now You Has Jazz [High Society, 1956] • Bing Crosby & Louis Armstrong
La 7 ani cânta pe străzile orașului natal cu un cvartet de copii, la 13 ani a studiat cornetul și a condus orchestra școlii de corecție, unde fusese internat pentru ca a tras un foc de revolver în aer în noaptea de Anul Nou. După ce a fost eliberat, cutreiera străzile New Orleans-lui împreună cu o mică formație orchestrală simpatizată de populația orașului, executând, printre altele, bucata When the Saints Go Marchin’in, care, ani mai târziu, avea să fie una din piesele sale cele mai populare. În cursul acelor peregrinări prin oraș, l-a întâlnite pe Joe Oliver, considerat cel mai bun cornetist din New Orleans, supranumit ”King Oliver”, care i-a dat lecții de trompetă, l-a acceptat în formația sa și, într-o seară, Armstrong l-a substituiit cu succes pe trompetistul orchestrei, Kid Ory, el însuși o celebritate locală. Abia în noiembrie 1918, stimulat de performanțele efectuate pe riverboats – mici vase care navigau pe Mississippi – a început să învețe notele muzicale și să descifreze partituri, devenind astfel un muzician profesionist complet.
Nobody Knows the Trouble I’ve Seen • Louis Armstrong (1962)
În anul 1922 s-a mutat la Chicago, care devenise în acea vreme centrul muzicii de jazz, în continuă dezvoltare. În această perioadă a maturizării sale artistice, Louis Armstrong era preocupat de rigorile polifonice ale liniilor muzicale, având tendința de a conferi solistului un rol în același timp conducător, dar și integrat în textura muzicală. Angajat de ”King Oliver”, venit și el la Chicago, în formația Creole Jazz Band, a avut ocazia, ca trompetist solist să-și desfășoare întreaga virtuozitate pe care o dobândise în timp.
Blueberry Hill • Louis Armstrong & his All Stars live in Berlin, 1965
Într-adevăr, iubitorii de jazz sunt unanimi în a recunoaște în execuțiile lui Satchmo inventivitate, fantezie ritmică și melodică, unite cu un impresionant volum sonor și un timbru de neuitat.
În anul 1924 părăsește formația lui Oliver și intră în Big Band-ul lui Fletcher Henderson din New York, un colos al jazz-ului, care dispunea de una din cele mai bune orchestre ale timpului, cu interpreți de prestigiu. Cu această orchestră, Armstrong avea posibilitatea să înregistreze discuri, având ca parteneri celebrități ca Sidney Bechet, Bessie Smith și mulți alții.
S-a hotărât să se dedice carierei de solist. A înregistrat Hot Five and Hot Seven, transformând jazz-ul în una din cele mai înalte expresii ale muzicii, cu sunetul clar și briliant al trompetei sale și cu vocea sa răgușită, pornită parcă din fundul gâtlejului.
Hot Five & Hot Seven (Full Album, 1925–1928)
A urmat o serie de succese și, datorită prezenței sale carismatice, a contribuit la ruperea oricăror bariere rasiale, devenind unul din primiele staruri de culoare în muzica americană.
În ultimii ani ai vieții, Louis Armstrong a personificat la cel mai înalt nivel muzica de jazz și a devenit, împreună cu formația sa, All Stars, ambasadorul acestui gen în întreaga lume. Tendința comercializantă a unor impresari lipsiți de scrupule nu l-a scutit însă nici pe el de anumite concesii făcute succeselor ieftine, printre altele în unele filme pe care le-a turnat.
Rockin’ Chair [Live At The BBC, 1968] • Louis Armstrong &Tyree Glenn
Cariera sa a durat cinci decenii și mai multe epoci din istoria jazz-ului. A primit numeroase premii, inclusiv premiul Grammy pentru cea mai bună interpretare vocală masculină pentru Hello, Dolly! (1965), precum și o victorie postumă, Premiul Grammy pentru întreaga carieră în 1972 și includerea în National Rhythm & Blues Hall of Fame în 2017.
Louis Armstrong, ”The King of Jazz”, cum a mai fost numit, s-a îmbolnăvit, din păcate de cancer la gât. Deși medicul i-a recomandat ă renunțe la trompetă, Armstrong nu a putut și în cele din urmă a murit, la 70 de ani, în casa sa din cartierul Queens al orașului New York.
Mai mult: Louis Armstrong [Wikipedia]
What A Wonderful World [Live At The BBC, 1968] • Louis Armstrong
***** [In English] *****
Louis Armstrong
Louis Daniel Armstrong; August 4, 1901, New Orleans, Louisiana, U.S. – July 6, 1971, New York City, U.S.
Louis Armstrong, nicknamed „Satchmo”, „Satch”, and „Pops”, was an American trumpeter and vocalist. He was among the most influential figures in jazz. His career spanned five decades and several eras in the history of jazz. Armstrong received numerous accolades including the Grammy Award for Best Male Vocal Performance for Hello, Dolly! in 1965, as well as a posthumous win for the Grammy Lifetime Achievement Award in 1972 and induction into the National Rhythm & Blues Hall of Fame in 2017.
Hello Dolly • Louis Armstrong & his All Stars live in Berlin, 1965
Armstrong was born and raised in New Orleans. Coming to prominence in the 1920s as an inventive trumpet and cornet player, he was a foundational influence in jazz, shifting the focus of the music from collective improvisation to solo performance. Around 1922, Armstrong followed his mentor, Joe „King” Oliver, to Chicago to play in Oliver’s Creole Jazz Band. Armstrong earned a reputation at „cutting contests”, and his fame reached band leader Fletcher Henderson. Armstrong moved to New York City, where he became a featured and musically influential band soloist and recording artist. By the 1950s, Armstrong was a national musical icon, appearing regularly in radio and television broadcasts and on film.
When The Saints Go Marching In [The Ed Sullivan Show, 1959] • Louis Armstrong
Armstrong’s best known songs include What a Wonderful World, La Vie en Rose, Hello, Dolly, On the Sunny Side of the Street, Dream a Little Dream of Me, When You’re Smiling and When the Saints Go Marching In. He collaborated with Ella Fitzgerald, producing three records together: Ella and Louis (1956), Ella and Louis Again (1957), and Porgy and Bess (1959). He also appeared in films such as A Rhapsody in Black and Blue (1932), Cabin in the Sky (1943), High Society (1956), Paris Blues (1961), A Man Called Adam (1966), and Hello, Dolly! (1969).
Ella and Louis (1956)
With his instantly recognizable, rich, gravelly voice, Armstrong was also an influential singer and skillful improviser. He was also skilled at scat singing. By the end of Armstrong’s life, his influence had spread to popular music. He was one of the first popular African-American entertainers to „cross over” to wide popularity with white and international audiences. Armstrong rarely publicly discussed racial issues, to the dismay of fellow African Americans, but took a well-publicized stand for desegregation in the Little Rock crisis. He could access the upper echelons of American society at a time when this was difficult for Black men.
More on: Louis Armstrong [Wikipedia]; Louis Armstrong [The Backtrack]
Dean Martin & Louis Armstrong
#LouisArmstrong #personalitateazilei #todayspersonality #universalmusic
0 comentarii la „Louis Armstrong”