~ Personalitatea zilei – Today’s Personality* ~
Antonín Dvořák
8 septembrie 1841, Nelahozeves, Bohemia, Imperiul Austriac/Republica Cehă – 1 Mai 1904, Praga
Antonín Dvořák a fost primul compozitor ceh de muzică cultă recunoscut mondial, fiind cunoscut pentru transformarea sursei populare în muzică romantică a secolului al XIX-lea.
Fiu al unui măcelar-cafegiu, Antonín a crescut în ambianța de la țară și, din fragedă copilărie, a cântat împreună cu copiii țăranilor melodiile populare și a deprins cântările bisericești în biserica satului. A fost atras de dansurile tinerilor de la țară, iar acest lucru i-a influențat definitiv tehnica compoziției de mai târziu, care-l va face celebru în întreaga lume.
Antonín Dvořák – Simfonia nr. 1 în do minor, „Clopotele lui Zlonice” • London Symphony Orchestra, Dirijor István Kertész
Primul profesor de muzică, organistul Josef Spitz, l-a învățat să cânte la vioară și, la vârsta de 8 ani, a intrat în mica orchestră de pe lângă hanul tatălui său.
După ce a terminat școla în satul natal, a fost găzduit de unchiul său în orășelul Zlonice unde a studiat pianul, vioara și viola precum și teoria muzicii și canto coral cu profesorul Antonin Liechmann, despre care își va aminti cu drag pe tot parcursul vieții, mai cu seamă că acesta l-a inițiat în aprofundarea tradițiilor naționale muzicale ale Cehiei.
Antonín Dvořák – Simfonia Nr. 2 în Si bemol major, Op. 4 • Czech philharmonic orchestra, Dirijtor Václav Neumann
A început să compună relativ târziu, primul opus fiind datat în 1861, adică la 20 ani. Abia în 1874, Dvořák a trimis câteva dintre compozițiile sale la un concurs destinat tinerilor compozitori – din juriu făceau parte criticul Eduard Hanslick și compozitorul Johannes Brahms, care a fost impresionat de lucrările lui, în special de cele două simfonii, a III-a și a IV-a, scrise sub influența admirației pe care Dvorak o avea pentru Richard Wagner.
Antonín Dvořák – Concert în Si minor, Op. 104 • London Philharmonic Orchestra, Dirijor Carlo Maria Giulini, Violoncel Mstislav Rostropovich
Urmând exemplul naționalist al lui Bedřich Smetana, Dvořák a folosit frecvent acorduri ale muzicii populare din Moravia și Boemia sa natală. Stilul propriu al lui Dvořák a fost descris ca „cea mai completă recreere a unui idiom național cu cel al tradiției simfonice, absorbind influențele populare și găsind modalități eficiente de a le folosi”.
Printre studenții pe care Dvořák i-a îndrumat pe parcursul anilor 1860 s-au numărat surorile Josefina și Anna Čermáková. Muzicianul s-a îndrăgostit de sora mai mare, Josefina, dar ea nu i-a răspuns sentimentelor. Durerea dragostei sale neîmpărtășite se spune că este exprimată în Cypresses (1865), cântece cu textele lui Gustav Pfleger-Moravský. În noiembrie 1873 s-a căsătorit cu sora mai mică, Anna, pianistă și cântăreață…
Mai mult: Antonín Dvořák [Wikipedia]
Antonín Dvořák – Simfonia Nr. 9 în Mi minor „Din lumea nouă”, op. 95 • Münchner Philharmoniker Dirijor Sergiu Celibidache (1991)
***** [In English] *****
Antonín Dvořák
8 September 1841, Nelahozeves, Bohemia, Austrian Empire/Czech Republic – 1 May 1904, Prague
Antonín Leopold Dvořák was the first Bohemian composer to achieve worldwide recognition, noted for turning folk material into 19th-century Romantic music. He came to know music early, in and about his father’s inn, and became an accomplished violinist as a youngster, contributing to the amateur music-making that accompanied the local dances. Though he was assumed to become a butcher and innkeeper, like his father (who also played the zither), the boy had an unmistakable talent for music, that was recognized and encouraged. About 12 years old, he moved to Zlonice and began studying harmony, piano, and organ. Here he wrote his earliest works, polkas. Dvořák enrolled at the Institute for Church Music in Prague, where he completed a two-year course and played the viola in various inns and with theatre bands, augmenting his small salary with a few private pupils.
Antonín Dvořák – Polka in B-Flat Major „For Prague Students”, Op. 53a • Musica Florea, Conductor Marek Štryncl
In the 1860s, Dvořák wrote two symphonies, an opera, chamber music, and numerous songs lay unheard in his desk. Following the nationalist example of Bedřich Smetana, Dvořák frequently employed features of the folk music of Moravia and his native Bohemia. Dvořák’s own style has been described as „the fullest recreation of a national idiom with that of the symphonic tradition, absorbing folk influences and finding effective ways of using them”.
Among the students Dvořák tutored throughout the 1860s were the sisters Josefina and Anna Čermáková. The musician fell in love with the elder sister, Josefina, but she did not reciprocate his feelings. The anguish of his unrequited love is said to be expressed in Cypresses (1865), songs set to texts by Gustav Pfleger-Moravský. In November 1873 he married the younger sister, Anna, a pianist and singer.
Antonín Dvořák – Cypresses B.152 Romantic Song-Cycle • Prague String Quartet / Paintings by Alfons Mucha
In 1875 Dvořák was awarded a state grant by the Austrian government, and this award brought him into contact with Johannes Brahms, with whom he formed a close and fruitful friendship. Brahms not only gave him valuable technical advice but also found him an influential publisher in Fritz Simrock, and it was with his firm’s publication of the Moravian Duets for soprano and contralto (1876) and the Slavonic Dances for piano duet (1878).
Antonín Dvořák – Slavonic Dances • Prague Symphony Orchestra, Conductor Tomáš Brauner
Dvořák accepted the post of director of the newly established National Conservatory of Music in New York in 1892, and, during his years in the United States, he traveled as far west as Iowa. Though he found much to interest and stimulate him in the New World environment, he soon came to miss his own country, and he returned to Bohemia in 1895. The final years of his life saw the composition of several string quartets and symphonic poems and his last three operas.
More on: Antonín Dvořák [Wikipedia]
*****
The Best of Dvorak
#AntonínDvořák #personalitateazilei #todayspersonality #universalvisualart
---------- *Ediție revizuită și adăugită
Pingback: Fritz Kreisler
Pingback: Franz Lehár
Pingback: 1 Mai în istoria românilor
Pingback: 19 Martie în istoria românilor
Pingback: Sergiu Comissiona
Pingback: 29 Iunie în istoria românilor