~ Personalitatea zilei* ~
Magda Ianculescu
30 martie 1929, Iași – 16 martie 1995, București
Magda Ianculescu a fost o soprană de operă de notorietate internațională și profesoară de Canto, personalitate de prim rang a Operei Naționale Române mulți ani, cunoscută pentru muzicalitatea și tehnica vocală.
A urmat școala primară și liceul „Oltea Doamna” din orașul natal și din 1947 s-a înscris la Conservatorul de Muzică și Artă Dramatică din București. Încă din ultimul an de studii, a fost angajată la Teatrul de Operă și Balet din Capitală, unde a debutat în rolul Rosinei din Bărbierul din Sevilla de Rossini, rol care va rămâne unul dintre marile succese ale carierei sale artistice.
Gioacchino Rossini – Bărbierul din Sevilla • Orchestra Operey Române București, Dirijor Mihai Brediceanu, Soprana Magda Ianculescu
În perioada 1953–1955 a devenit laureată a concursurilor internaționale de la București, Praga și Varșovia, ceea ce a impus-o definitiv drept una dintre cele mai bune cântărețe lirice ale vremii.
Împreună cu artiștii lirici Dan Iordăchescu, Nicolae Herlea și Valentin Teodorian (care i-a fost soț) au constituit ceea ce mai târziu melomanii vor numi „garnitura de aur a Operei Române”.
Magda Ianculescu Fragment dintr-o emisiune de divertisment [Arhiva TVR]
O voce excepțională prin amploare, timbru, o muzicalitate fină, o tehnică de cânt stăpânită la perfecție au propulsat-o pe firmamentul artei lirice românești ca o nouă stea. A cântat cu orchestre renumite în Belgia, Italia, Rusia, Franța, Cehoslovacia, Iugoslavia etc., având un repertoriu divers – peste 35 de roluri principale – de la opereta vieneză, la opera contemporană românească.
Verdi – Rigoletto Caro Nome
A interpretat peste 50 de roluri, de la opereta vieneză până la opera românească contemporană, dintre care care 35 de roluri principale, cum ar fi: Iaroslava din Cneazul Igor de A.P. Borodin, Norina din Don Pasquale de Gaetano Donizetti, Donna Elvira din Don Giovanni, Blonda din Răpirea din Serai și Suzana din Nunta lui Figaro, de Wolfgang Amadeus Mozart.
Între 1953–1955 a câștigat concursuri de canto la București, Praga (Concursul Internațional de Canto Praga 1954) și Varșovia și a continuat să cânte nu numai în România natală, ci și în Belgia, Italia, Franța, Polonia, URSS, Cehoslovacia. , Iugoslavia și alte țări din Europa de Est. Vocea ei avea o gamă largă și un timbru pe care criticii au comparat-o cu cea a artistei Maria Callas.
Magda Ianculescu – În Bucureștiul iubit
A făcut numeroase înregistrări la Radio, Televiziune și la Casa de discuri Electrecord.
Între 1969–1977 a fost profesoară la Conservatorul de Muzică din București, formând și lansând multe talente ale teatrului liric românesc. A fost membră în juriile unor importante concursuri naționale. A fost distinsă cu titlul de Artist emerit (1962), Ordinul Meritul Cultural clasa a II-a (1971).
În memoria artistei a fost înființat în 1997 Concursul național pentru voci feminine de operă „Magda Ianculescu”, la Opera Națională din București.
Mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Magda_Ianculescu
Recital Magda Ianculescu [Arhiva TVR]
***** [In English] *****
Magda Ianculescu
30 March 1929, Iasi – 16 March 1995, Bucharest
Magda Ianculescu was a Romanian operatic soprano and voice teacher. First rank personality of Romanian National Opera for many years, she was known for her musicality and vocal technique.
She has followed the primary school and the high school „Oltea Doamna” in her natal city and from 1947 the Conservatory of Dramatic Art in Bucharest.
She made her stage debut as Rosina in Rossini’s The Barber of Seville, which became one of her signature roles.
Her repertoire included more than 35 principal roles, ranging from Viennese operetta to contemporary Romanian opera.
Rossini – Bărbierul din Sevilla Aria Rosinei, Una voce poco fa
Between 1953 and 1955, Magda Ianculescu won singing competitions in Bucharest, Prague (Prague International Singing Competition 1954), and Warsaw and went on to perform not only in her native Romania but also in Belgium, Italy, France, Poland, the USSR, Czechoslovakia, Yugoslavia, and other Eastern European countries.
Magda Ianculescu, together with opera singers like Dan Iordăchescu, Nicolae Herlea and Valentin Teodorian (who was her husband), formed what the melomans used to call „the gold team of the Romanian Opera„.
Leo Delibes – Lakme Aria clopoțeilor
An exceptional voice by its timber and ambitus, a fine musicality, a perfectly controlled vocal technique are qualities that propelled her as a new star on the firmament of the lyric art. Her repertory includes more than 50 roles. In company of famous Orchestras from Belgium, Italy, the USSR, France, Chekoslovakia, Yugoslavia etc, she sustained more than 35 principal roles, from the Viennese operetta to the contemporary Romanian opera, among which are: Iaroslavna from Prince Igor by A.P. Borodin, Norina from Don Pasquale by G. Donizetti, Donna Elvira from Don Giovanni, Blondchen from The Abduction from the Seraglio, Suzanna from Le Nozze di Figaro by W. A. Mozart.
Her voice has a broad ambitus and a timber quality that determined musical critics to compare her performances to those of Maria Callas.
She realized many recordings at Radiotelevision and Electrecord record company (Bucharest).
During 1969–1977 Magda Ianculescu was professor at National Conservatory of Bucharest, where she contributed to the formation of many Romanian talents.
More on: http://en.wikipedia.org/wiki/Magda_Ianculescu
*****
Magda Ianculescu In Memoriam
#MagdaIanculescu #personalitateazilei #romanianmusic #romanifrumosi #todayspersonality
---------- *Ediție revizuită și adăugită
Pingback: 4 Iunie în istoria românilor
Pingback: 12 August în istoria românilor
Pingback: Ion Dacian
Pingback: Silvia Voinea
Pingback: 1 Noiembrie în istoria românilor
Pingback: Silvia Voinea
Pingback: Magda Ianculescu, o soprană de notorietate internaţională
Pingback: 18 Ianuarie în istoria românilor
Pingback: 30 Martie în istoria românilor